A.P.P.I.A. Lab : Audio Presence Performance Immersive Art Lab

Artistes

Matthias Härtig (DS-X.org)
Jacob Korn (Uncanny Valley)
Johanna Roggan (TanzNetzDresden)

Année

2012

appia

Résumé

Les ateliers de création A.P.P.I.A. Sont des laboratoires d'expérimentation où les artistes développent des environnements audiovisuels interactifs basés sur les mouvements du corps d'un interacteur devant un écran. L'installation utilise la technologie EyeCon de Frieder Weiß. Les intentions de ce groupe de recherche est de transformer l'espace physique en des espaces virtuels de création. image expérimentales nouvelles.

Text original : The A.P.P.I.A. Workshops are experimental spaces or laboratories where artists can experiment and develop interactive sound environments based on motion tracking system EyeCon by Frieder Weiß [http://eyecon.palindrome.de]. Its about future art, music and performing arts. The Great Hall of the Festspielhaus Hellerau near Dresden forms the physical environment for different arrangements, dimensions and qualities of virtual sound environments, in conjunction with supportive forms of interactive visualization and lighting technology, all in the sense of Appia's ambition of a "physical space, that becomes is a vivid place when a body gives life to a room." The virtual rooms are also sound architectures that relate in new ways both to the designed modules of Appia and the musical rhythm, but at the same time critically take out this visionary. In different constellations differentiated body-and-sound experiences shall be made possible in well differentiated visual environments, in the sense of an open and experimental performance space. The experiments for visitors as well as workshops, demonstrations and performances in various qualities developed virtual sound architectures are based on the sophisticated interplay of eight-camera motion-sensing systems.

Analyse

L'interacteur ressent sa présence dans le reflet médiatique de ses actions. Le corps du performeur est immergé dans un espace fictionnel, non narratif, géométrique. L'espace est une interface corporelle d'interaction. La complexité des réponses produite par l'algorithme influence la perception de l'effet de présence de soi dans la représentation. L'intérêt esthétique consiste, selon moi, dans la concordance entre le mouvement de l'interacteur manifestant une intention et l'interprétation médiatique de l'état du système dans le lieu et au moment de la perception.

Référence

http://t-m-a.de/a-p-p-i-a/workshop-montreal?lang=en